Přehled výjezdů jednotky Sboru dobrovolných hasičů
obce Kamenice – Těptín za rok 2004
Naše dobrovolná
jednotka zasahovala v minulém roce 2004 celkem u 38 případů. Z tohoto
počtu bylo 18 požárů, 11 x jsme byli u dopravní nehody, 8 x šlo o
technickou a ostatní pomoc. V loňském roce stejně jako v roce
2003 přibyl do statistiky jeden planý poplach.
Hned v lednu
jsme zaznamenali nejvíce případů v měsíci z celého roku, a
to sedm. Dva požáry, čtyři
dopravní nehody a jednu ostatní pomoc. Začalo to 11. ledna požárem
restaurace „U lípy“ v Těptíně. Navzdory fámám, které proběhly
v bulvárním tisku, těptínská hospůdka nad místním obchodem
nelehla popelem. Přesto to při příjezdu jednotky ze sto metrů vzdálené
hasičárny nevypadalo dobře, V silně zakouřeném prostoru se
zasahovalo v dýchací technice. Ještě že to tam ( bez urážky ) naši
členové dobře znají. Požár v prostoru za barem byl rychle
zlikvidován vysokotlakem a následovalo rozebírání ohořelého vybavení
restaurace.
Dne 14.1.2004 po osmé hodině ranní
vyjely jednotky HZS Říčany a JSDH obce Kamenice-Těptín k dopravní
nehodě jednoho vozidla na silnici mezi Želivcem a Kostelcem u Křížků.
Ford Transit dostal na zledovatělé vozovce smyk a vyletěl ze silnice, kde
se převrátil na střechu. Při nehodě byly lehce zraněny dvě osoby.
18.
a 19. ledna následovaly další dvě podobné dopravní nehody.
23. ledna vyjela Tatra 148 CAS 32 s tříčlennou posádkou do Štiřína
k požáru osobního auta v garáži.
25. ledna vyjel technický vůz Land Rover k zásahu, který jsme
pracovně nazvali „Ptáci v ledu“. Výjezd byl nakonec bez zásahu.
Na kamenickém rybníku sice byly nalezeny podchlazené kachny, ale nikoliv
uvězněné v ledu, jak bylo původně nahlášeno.
30. ledna to byla opět dopravní nehoda, tentokrát na Želivci a opět
osobní vůz převrácený v příkopu.
V únoru jsme si do
statistik zapsali jednu technickou pomoc – 6.2. úhyn ryb v Ládví,
jeden požár – 7.2. v Olešovicích a jednu dopravní nehodu –
17.2. na Želivci. Sedmnáctiletý mladík bez řidičského oprávnění zřejmě
nezvládl řízení a narazil do stromu v protisměru. Při nehodě
byli vážně zraněni celkem tři mladíci, z toho jeden těžce. U případu
zasahovali HZS Jílové u Prahy, HZS Říčany, naše jednotka a dále pak
Letecká záchranná služba Policie ČR a dvě posádky RZS.
13. března se na křižovatce
v Olešovicích stala dopravní nehoda dvou osobních vozidel, kdy byly
ošetřeny dvě lehce zraněné osoby. Jednotka rovněž pomáhala hledat řidiče
jednoho z vozů, ten se za nějaký čas sám přihlásil na místě
policii.
17. března jsme vyjeli na požár lesa v Kamenici nad Strojmetalem. V hůře
přístupném terénu jsme hasili tlakovou vodou vymýcenou paseku.
21. března jsme likvidovali strom, který spadl na sloup eletrického vedení.
Za spolupráce pohotovosti rozvodných závodů byl strom rozřezán a
odklizen mimo vozovku.
A v březnu jsme stihli ještě jeden požár. Posledního března hořelo
opět v Těptíně. Tentokrát louka nad domem našeho velitele a ten
se asi o svoje obydlí opravdu bál, protože se hasilo lafetami,
vysokotlakem i C-proudem. Ale bez legrace se jednalo o požár na ploše cca
1 hektaru s travním porostem a vzrostlými břízkami a všechno to
moc pěkně a hlavně rychle hořelo. Na místě byly s Tatrami ještě
jednotky z Říčan a Jílového.
27. dubna
byla
jednotka vyzvána k dopravní nehodě osobního vozu do stromu mezi
Struhařovem a Štiřínem. Při příjezdu na místě již byla Policie ČR,
Záchranná služba a HZS Říčany. Při vytažení auta z příkopu
se osvědčil mechanický naviják na našem technickém voze Land Rover.
V květnu
a červnu jsme si zapsali
po jednom požáru. 23. května se jednalo o požár uskladněné slámy cca
5 x 5 metrů v plné rozsahu. Požárem byl zasažen také vzrostlý,
památkově chráněný strom. 26. června jsme vyjeli na požár lesa do
Babic, nedaleko místa zvané Kabrhele se dvěmi popisnými čísly. Opravdu
jsme si oddechli, když na nás z vrcholku vysokého kopce mával
ukrajinský státní příslušník s vidlemi, prý pálí s kamarády
větve a že pan hajný říkal, že to nahlásil. Že tihle mužici umí udělat
opravdu veliký oheň jsme viděli už před Babicemi. Na obzoru se valil
obrovský sloup dýmu, to jsme ještě věřili, že opravdu hoří. Naštěstí
tomu tak nebylo, protože tam nahoru bychom se asi s žádným autem
nedostali.
Oproti
minulým měsícům byly červenec a srpen docela rušné na výjezdy
a jenom dokreslovali loňské suché léto. Ve většině případů se
jednalo o požáry. 8. července jsme zaznamenali jediný planý poplach v tomto
roce. A ještě jedna zajímavost, jezdili jsme na vyžádání nezvykle
daleko – na požár stromu do Lojovic, na dopravní nehodu do Kamenného Přívozu,
ale z té jsme byly v polovině cesty odvoláni.
Kam jsme jezdili opravdu neradi, byl hnojník v Křížkovém Újezdci.
A to jsme tam byly v průběhu léta celkem třikrát. Sluníčko pěkně
svítilo, bylo vedro, mouchám to na rozdíl od nás vůbec nevadilo a vůně
domova se linula široko daleko.
21.8. jsme na Ládví opět asistovali u úhynu ryb v rybníce. Pomocí
dvou plovoucích čerpadel a dvou B-proudů jsme cca tři hodiny okysličovali
vodu.
29.8. jsme byli přizváni k dopravní nehodě osobního vozidla ve Všedobrovicích.
Bohužel nám byla nahlášena nehoda ve Štiříně, ulice Ringhofferova (
ulice vede Olešovicemi, přes Štiřín a Všedobrovice až do Velkých
Popovic ). Takže než jsme projeli Štiřín, Olešovice
a dostali se na skutečné místo nehody do Všedobrovic, byla na místě
již posádka RZA ze Říčan, která přijela z druhé strany od
Popovic a havarovaný vůz tak nemohla minout.
30. srpna jsme odstraňovali spadlý strom z vozovky v Kostelci u
Křížků.
Hned
2. září jsme byli vyzváni k požáru lesa u Jílového.
Jednotka
zajišťovala doplňování vody kyvadlovou dopravou, kdy se naše cisterna
otočila celkem sedmkrát. Ploha dvou hektarů zasažená požárem byla hašena
dokonce i letecky.
4. září vyjel
technický vůz Land Rover na místo dopravní nehody dvou osobních vozů v Těptíně
na Jílovské ulici. Na místě posádka vozu provedla předlékařskou
pomoc a na požádání policie řídila dopravu. Po předání zraněných
Záchranné službě byla zprůjezdněna vozovka a jednotka se mohla vrátit
na základnu.
Následujícího dne, tedy 5. září, vyjeli obě Tatry k požáru
lesa do Krhanic-Horních Požárů. Po průzkumu však byl zjištěn pouze
doutnající pařez. Zato třiadvacátého září střecha statku na Radlíku
nedoutnala, ale byla v plamenech. Po dohodě s HZS Jílové
jednotka na samostatném úseku prováděla hasební práce a následné
rozebírání konstrukce střechy.
Druhý den, 24. září, byla jednotka vyrozuměna Policií Nová Hospoda o
pohřešované desetileté dívce, která se ztratila rodičům v okolí
Těptína. Asi po hodině marného hledání byli naši členové odvoláni.
Dívka se našla – nebavilo ji s rodiči hrát bojovku v lese, a tak
se rozhodla počkat na ně doma.
30. září se jednotka pokoušela pomocí nastavovacích žebříků
vyprostit z bahna Shuheřského rybníka psa. Z této akce
vyplynula následující zkušenost – v naší výbavě chybí rybářské
„broďáky“.
Říjen byl
poměrně klidným měsícem. Pouze 29.10. jsme vyjeli k dopravní
nehodě , čelní srážce dvou osobních vozů v nepřehledné zatáčce
v Čakovickém údolí. Jeden z vozů Škoda 120 se šestičlennou
posádkou byl nárazem odmrštěn mimo vozovku. Postupně byly ošetřeni
dva dospělí a tři děti a dvěmi sanitními vozy transportováni do
nemocnic v Benešově a v Praze. Po příjezdu policejních vyšetřovatelů
byla očištěna vozovka a jednotka se vrátila zpět na základnu.
Na začátku listopadu, přesně 2.11. jsme se opět vydali
hledat pohřešovanou osobu, zase dívku, tentokrát v prostoru Radějovic.
Ještě než jsme se oblékli a vyrazili do temné noci, nám bylo nahlášeno,
že se dívka našla u kamarádky v sousední vesnici. 8. listopadu hořel
seník a sklad s hnojivy v oboře Březka v Kostelci u Křížků.
Na místě jsme prováděli hasební práce společně s HZS Jílové u
Prahy včetně doplňování vody pomocí CAS.
V půlce listopadu ( 10.11.) hořelo ještě jednou, tentokrát v Těptíně,
směrem na Skuheř. Při příjezdu byla stavební buňka na zahradě obytného
domu zasažena plameny v plném rozsahu. Z objektu byly postupně
vyneseny tři propan-butanové lahve.
Prosinec vypadal díky
dobrému počasí na měsíc bez výjezdu. Bohužel se to poslední den,
tedy na Silvestra trochu pokazilo. V 10.56 hodin nám byl poprvé nahlášen
případ pomocí nově instalovaného systému Kango+, který vyrozumívá všechny
členy jednotky pomocí textových zpráv zaslaných na jejich mobilní
telefony. Zpráva zněla takto: „Požár nízké budovy,1.stupeň
poplachu, Kamenice, K loukám 58, zelená chatka, kouř“. Jednotka
okamžitě vyjela k nahlášenému místu,
kde byl zjištěn požár stropu nově zrekonstruovaného objektu, který
vznikl při zatápění díky prasklině v komínu. I na Silvestra může být
zkrátka veselo.
Na závěr ještě
pár statistických údajů. Na všech výjezdech se v roce 2004 zůčastnilo
celkem 150 členů jednotky, to je v průměru 3,95 člena na jeden zásah.
Technika v loňském roce vyjela takto: jeden cisternový vůz Tatra
148 CAS 32 vyjel celkem 15krát, obě Tatry současně
v osmi případech. Technický vůz Land Rover Defender byl u 18
výjezdů.
Potěšující je, že jsme neměli v loňském roce žádné zranění
člena při zásahu a nezaznamenali
jsme ani vážnější materiální ztrátu. I na vozidlech byla prováděna
pouze provozní údržba, popřípadě drobnější opravy.
Na konci roku obě Tatry 148 CAS 32 prošly generální opravou brzd,
takže doufejme, že na rok 2005 jsou členové
i technika jednotky Sboru dobrovolných hasičů obce Kamenice – Těptín
připraveni alespoň stejně dobře jako v roce minulém.
Jiří
Hnětkovský v.r.
Soňa Hladíková v.r.
starosta SDH Těptín
jednatel SDH Těptín
Ladislav Červený v.r
velitel SDH Těptín
|