Přehled výjezdů jednotky Sboru dobrovolných hasičů
 obce Kamenice – Těptín za rok 2004

Naše dobrovolná jednotka zasahovala v minulém roce 2004 celkem u 38 případů. Z tohoto počtu bylo 18 požárů, 11 x jsme byli u dopravní nehody, 8 x šlo o technickou a ostatní pomoc. V loňském roce stejně jako v roce 2003 přibyl do statistiky jeden planý poplach.  

Hned  v lednu jsme zaznamenali nejvíce případů v měsíci z celého roku, a to sedm.  Dva požáry, čtyři dopravní nehody a jednu ostatní pomoc. Začalo to 11. ledna požárem restaurace „U lípy“ v Těptíně. Navzdory fámám, které proběhly v bulvárním tisku, těptínská hospůdka nad místním obchodem nelehla popelem. Přesto to při příjezdu jednotky ze sto metrů vzdálené hasičárny nevypadalo dobře, V silně zakouřeném prostoru se zasahovalo v dýchací technice. Ještě že to tam ( bez urážky ) naši členové dobře znají. Požár v prostoru za barem byl rychle zlikvidován vysokotlakem a následovalo rozebírání ohořelého vybavení restaurace.
Dne 14.1.2004 po osmé hodině ranní vyjely jednotky HZS Říčany a JSDH obce Kamenice-Těptín k dopravní nehodě jednoho vozidla na silnici mezi Želivcem a Kostelcem u Křížků. Ford Transit dostal na zledovatělé vozovce smyk a vyletěl ze silnice, kde se převrátil na střechu. Při nehodě byly lehce zraněny dvě osoby.
18. a 19. ledna následovaly další dvě podobné dopravní nehody.
23. ledna vyjela Tatra 148 CAS 32 s tříčlennou posádkou do Štiřína k požáru osobního auta v garáži.
25. ledna vyjel technický vůz Land Rover k zásahu, který jsme pracovně nazvali „Ptáci v ledu“. Výjezd byl nakonec bez zásahu. Na kamenickém rybníku sice byly nalezeny podchlazené kachny, ale nikoliv uvězněné v ledu, jak bylo původně nahlášeno.
30. ledna to byla opět dopravní nehoda, tentokrát na Želivci a opět osobní vůz převrácený v příkopu.
 

V únoru jsme si do statistik zapsali jednu technickou pomoc – 6.2. úhyn ryb v Ládví, jeden požár – 7.2. v Olešovicích a jednu dopravní nehodu – 17.2. na Želivci. Sedmnáctiletý mladík bez řidičského oprávnění zřejmě nezvládl řízení a narazil do stromu v protisměru. Při nehodě byli vážně zraněni celkem tři mladíci, z toho jeden těžce. U případu zasahovali HZS Jílové u Prahy, HZS Říčany, naše jednotka a dále pak Letecká záchranná služba Policie ČR a dvě posádky RZS.

13. března se na křižovatce v Olešovicích stala dopravní nehoda dvou osobních vozidel, kdy byly ošetřeny dvě lehce zraněné osoby. Jednotka rovněž pomáhala hledat řidiče jednoho z vozů, ten se za nějaký čas sám přihlásil na místě policii.
17. března jsme vyjeli na požár lesa v Kamenici nad Strojmetalem. V hůře přístupném terénu jsme hasili tlakovou vodou vymýcenou paseku.
21. března jsme likvidovali strom, který spadl na sloup eletrického vedení. Za spolupráce pohotovosti rozvodných závodů byl strom rozřezán a odklizen mimo vozovku.
A v březnu jsme stihli ještě jeden požár. Posledního března hořelo opět v Těptíně. Tentokrát louka nad domem našeho velitele a ten se asi o svoje obydlí opravdu bál, protože se hasilo lafetami, vysokotlakem i C-proudem. Ale bez legrace se jednalo o požár na ploše cca 1 hektaru s travním porostem a vzrostlými břízkami a všechno to moc pěkně a hlavně rychle hořelo. Na místě byly s Tatrami ještě jednotky z Říčan a Jílového.

  27. dubna  byla jednotka vyzvána k dopravní nehodě osobního vozu do stromu mezi Struhařovem a Štiřínem. Při příjezdu na místě již byla Policie ČR, Záchranná služba a HZS Říčany. Při vytažení auta z příkopu se osvědčil mechanický naviják na našem technickém voze Land Rover.

V květnu a červnu jsme si zapsali po jednom požáru. 23. května se jednalo o požár uskladněné slámy cca 5 x 5 metrů v plné rozsahu. Požárem byl zasažen také vzrostlý, památkově chráněný strom. 26. června jsme vyjeli na požár lesa do Babic, nedaleko místa zvané Kabrhele se dvěmi popisnými čísly. Opravdu jsme si oddechli, když na nás z vrcholku vysokého kopce mával ukrajinský státní příslušník s vidlemi, prý pálí s kamarády větve a že pan hajný říkal, že to nahlásil. Že tihle mužici umí udělat opravdu veliký oheň jsme viděli už před Babicemi. Na obzoru se valil obrovský sloup dýmu, to jsme ještě věřili, že opravdu hoří. Naštěstí tomu tak nebylo, protože tam nahoru bychom se asi s žádným autem nedostali.

Oproti minulým měsícům byly červenec a srpen docela rušné na výjezdy a jenom dokreslovali loňské suché léto. Ve většině případů se jednalo o požáry. 8. července jsme zaznamenali jediný planý poplach v tomto roce. A ještě jedna zajímavost, jezdili jsme na vyžádání nezvykle daleko – na požár stromu do Lojovic, na dopravní nehodu do Kamenného Přívozu, ale z té jsme byly v polovině cesty odvoláni.
Kam jsme jezdili opravdu neradi, byl hnojník v Křížkovém Újezdci. A to jsme tam byly v průběhu léta celkem třikrát. Sluníčko pěkně svítilo, bylo vedro, mouchám to na rozdíl od nás vůbec nevadilo a vůně domova se linula široko daleko.
21.8. jsme na Ládví opět asistovali u úhynu ryb v rybníce. Pomocí dvou plovoucích čerpadel a dvou B-proudů jsme cca tři hodiny okysličovali vodu.
29.8. jsme byli přizváni k dopravní nehodě osobního vozidla ve Všedobrovicích. Bohužel nám byla nahlášena nehoda ve Štiříně, ulice Ringhofferova ( ulice vede Olešovicemi, přes Štiřín a Všedobrovice až do Velkých Popovic ). Takže než jsme projeli Štiřín, Olešovice  a dostali se na skutečné místo nehody do Všedobrovic, byla na místě již posádka RZA ze Říčan, která přijela z druhé strany od Popovic a havarovaný vůz tak nemohla minout.
30. srpna jsme odstraňovali spadlý strom z vozovky v Kostelci u Křížků.

Hned 2. září jsme byli vyzváni k požáru lesa u Jílového. Jednotka zajišťovala doplňování vody kyvadlovou dopravou, kdy se naše cisterna otočila celkem sedmkrát. Ploha dvou hektarů zasažená požárem byla hašena dokonce i letecky.
4. září vyjel technický vůz Land Rover na místo dopravní nehody dvou osobních vozů v Těptíně na Jílovské ulici. Na místě posádka vozu provedla předlékařskou pomoc a na požádání policie řídila dopravu. Po předání zraněných Záchranné službě byla zprůjezdněna vozovka a jednotka se mohla vrátit na základnu.
Následujícího dne, tedy 5. září, vyjeli obě Tatry k požáru lesa do Krhanic-Horních Požárů. Po průzkumu však byl zjištěn pouze doutnající pařez. Zato třiadvacátého září střecha statku na Radlíku nedoutnala, ale byla v plamenech. Po dohodě s HZS Jílové jednotka na samostatném úseku prováděla hasební práce a následné rozebírání konstrukce střechy.
Druhý den, 24. září, byla jednotka vyrozuměna Policií Nová Hospoda o pohřešované desetileté dívce, která se ztratila rodičům v okolí Těptína. Asi po hodině marného hledání byli naši členové odvoláni. Dívka se našla – nebavilo ji s rodiči hrát bojovku v lese, a tak se rozhodla počkat na ně doma.
30. září se jednotka pokoušela pomocí nastavovacích žebříků vyprostit z bahna Shuheřského rybníka psa. Z této akce vyplynula následující zkušenost – v naší výbavě chybí rybářské „broďáky“.

  Říjen byl poměrně klidným měsícem. Pouze 29.10. jsme vyjeli k dopravní nehodě , čelní srážce dvou osobních vozů v nepřehledné zatáčce v Čakovickém údolí. Jeden z vozů Škoda 120 se šestičlennou posádkou byl nárazem odmrštěn mimo vozovku. Postupně byly ošetřeni dva dospělí a tři děti a dvěmi sanitními vozy transportováni do nemocnic v Benešově a v Praze. Po příjezdu policejních vyšetřovatelů byla očištěna vozovka a jednotka se vrátila zpět na základnu.

  Na začátku listopadu, přesně 2.11. jsme se opět vydali hledat pohřešovanou osobu, zase dívku, tentokrát v prostoru Radějovic. Ještě než jsme se oblékli a vyrazili do temné noci, nám bylo nahlášeno, že se dívka našla u kamarádky v sousední vesnici. 8. listopadu hořel seník a sklad s hnojivy v oboře Březka v Kostelci u Křížků. Na místě jsme prováděli hasební práce společně s HZS Jílové u Prahy včetně doplňování vody pomocí CAS.
V půlce listopadu ( 10.11.) hořelo ještě jednou, tentokrát v Těptíně, směrem na Skuheř. Při příjezdu byla stavební buňka na zahradě obytného domu zasažena plameny v plném rozsahu. Z objektu byly postupně vyneseny tři propan-butanové lahve.  

Prosinec vypadal díky dobrému počasí na měsíc bez výjezdu. Bohužel se to poslední den, tedy na Silvestra trochu pokazilo. V 10.56 hodin nám byl poprvé nahlášen případ pomocí nově instalovaného systému Kango+, který vyrozumívá všechny členy jednotky pomocí textových zpráv zaslaných na jejich mobilní telefony. Zpráva zněla takto: „Požár nízké budovy,1.stupeň poplachu, Kamenice, K loukám 58, zelená chatka, kouř“. Jednotka okamžitě vyjela k nahlášenému místu, kde byl zjištěn požár stropu nově zrekonstruovaného objektu, který vznikl při zatápění díky prasklině v komínu. I na Silvestra může být zkrátka veselo.  

Na závěr ještě pár statistických údajů. Na všech výjezdech se v roce 2004 zůčastnilo celkem 150 členů jednotky, to je v průměru 3,95 člena na jeden zásah. Technika v loňském roce vyjela takto: jeden cisternový vůz Tatra 148 CAS 32 vyjel celkem 15krát, obě Tatry současně  v osmi případech. Technický vůz Land Rover Defender byl u 18 výjezdů.
Potěšující je, že jsme neměli v loňském roce žádné zranění člena při zásahu a  nezaznamenali jsme ani vážnější materiální ztrátu. I na vozidlech byla prováděna pouze provozní údržba, popřípadě drobnější opravy.  Na konci roku obě Tatry 148 CAS 32 prošly generální opravou brzd, takže doufejme, že na rok 2005 jsou členové  i technika jednotky Sboru dobrovolných hasičů obce Kamenice – Těptín připraveni alespoň stejně dobře jako v roce minulém.

 

Jiří  Hnětkovský v.r.                         Soňa  Hladíková v.r.           
starosta SDH Těptín                         jednatel SDH Těptín

                         Ladislav   Červený v.r
                           velitel SDH Těptín